Inca Jungle Trail

22 januari 2014 - Cuzco, Peru

Aangekomen in Lima besloten we meteen door te reizen naar Cusco en dus ondernamen we een gezellige busrit van 24u tot in het 3400m hooggelegen bergdorp. De hoogte zorgde voor enkele kwaaltjes (Liesbeth: immense tand- en hoofdpijn) waardoor we onszelf eerst wat lieten acclimatiseren vooraleer we de 4-daagse trekking richting Machu Picchu aanvatten.

We vertrokken vrijdagochtend met de bus riching Ollantaytambo waar er downhill mountainbiking op het programma stond. Helaas bleek de top van de berg volledig gehuld te zijn in een dikke donkergrijze regenwolk, waardoor we het eerste uur van het mountainbiken kletsnat en verkleumd de weergoden vervloekten. In tegenstelling tot de helft van de andere meisjes uit onze groep gaven we echter niet op en na een uur brak de zon door de wolken en rolden we de rest van de voormiddag door een tropische bries de berg af. Normaal gezien stond op dag 1 ook nog een raftingsessie op het programma, maar door de hevige regenval van de voorbije dagen werd ons dit afgeraden wegens te gevaarlijk. Jammer, maar helaas!

De tweede dag van de Inca Jungle Trail was veruit de intensiefste. Opstaan om 6u30, uren wandelen doorheen de Peruviaanse jungle, omhoog kruipen langsheen steile bergflanken, landverschuivingen en wildstromende rivieren,... Een avontuur! 's Avonds arriveerden we rond 6u in Santa Teresa waar we onze spieren konden ontspannen in enkele thermal springs. Lien en ik kozen er echter voor om langs de kant toe te kijken met een welverdiende frisse pint en een xl-zak chips, genieten!

Op de derde dag gingen we ziplinen en rapellen. Al glijdend over een touw doorheen de jungle zoeven... een ideale voormiddag! 's Namiddags trokken we verder richting Aguas Calientes en gelukkig voor onze kuitspieren was de wandelroute deze keer niet meer zo vertikaal omhoog als de dag voordien.

Maandagochtend stond de wekker om 3u30 en was het tijd voor de laatste klim omhoog. Om 6u 's ochtends bereikten we als een van de eerste bezoekers, natgeregend maar voldaan, onze uiteindelijke bestemming. Machu Picchu, een stukje werelderfgoed en een van de 7 nieuwe wereldwonderen waar je toch wel even stil van wordt. We verkenden de ruïnes in het gezelschap van een miezerregentje, maar rond 10u was de zon ook van de partij en spendeerden we de rest van de dag al luierend in het gras tussen de lama's, genietend van de indrukwekkende sfeer van het oude inca-rijk. Een once in a lifetime experience!

Veel liefs,
Liesbeth en Lien

1. Papa Johan:
    23 januari 2014
    Hier doet het méér dan miezeren en verder niks te zien of te beleven dus FOTO'S graag! Grts. Xx