Puno en Arequipa

3 februari 2014 - Arequipa, Peru

Puno, een stad waar weinig tot niets te beleven valt, maar waar toevallig wel het hoogstgelegen meer ter wereld ligt. Het titicacameer, 55% peruviaans, 45% boliviaans, is daarnaast ook bekend omwille van de vele eilanden die het meer herbergt. Een eiland valt alleen te bereiken per boot en dus was het alweer tijd voor een toeristisch boottripje. Een beetje te toeristisch als je het ons vraagt. Na ruim 2u varen werden we eerst gedropt op 1 van de 70 Uros eilanden. Een artificieel eiland, gemaakt uit riet, waar we verwelkomd werden door een aantal vrouwen en kinderen in traditionele kledij die ons allerhande prullaria trachtten te verkopen. Nogal een fake bedoening..

Gelukkig stond Taquile island ook nog op het programma, een eiland dat toch net iets meer authenticiteit te bieden had. Na een korte klim omhoog genoten we van de lunch op een terras dat gestolen leek te zijn uit de Provence, met een prachtig zicht op het Titicacameer. Dan toch geen verloren dag!

Vervolgens hielden we halt in Arequipa, waar we een bezoek brachten aan de Colca Canyon. Voor ons geen meerdaagse trektochten meer (zo hebben we er al genoeg gehad) dus besloten we een dagtrip te ondernemen. Enig nadeel aan Zuid-Amerika zijn de immense afstanden, waardoor onze 'daguitstap' reeds om half 3 's nachts begon om toch maar alles gezien te krijgen. Crazy.

Voornaamste reden om de Colca Canyon te bezoeken zijn de condors, ongelooflijk lelijke, maar gigantische roofvogels. We waren dan ook nogal teleurgesteld dat de canyon bij onze eerst stop volledig gevuld bleek te zijn met donzige wolkjes waardoor we na een uur wachten terug op de bus stapten zonder ook maar 1 beest gezien te hebben. Op de terugweg werden we gelukkig alsnog beloond met zicht op 4 condors die boven onze bus rondcirkelden. Indrukwekkend. We zagen ook hopen wilde lama's en vicugna's. Echter geen foto's van alpaca's (sorry slagerij Hans) aangezien we deze alleen aantroffen in de armen van oude Peruviaanse dametjes die geld vroegen voor een foto..

Nu nog twee dagen genieten van de eeuwigdurende zomer aan ons zwembad hier in Arequipa en dan is het tijd voor onze allerlaatste stop: Ica!

Veel liefs,
Liesbeth en Lien