Ke kite ano New Zealand

21 december 2013 - Potts Point, Australië

De avond na de Tongariro Crossing klopten we aan bij een nieuw via-via adres in Taupo en ook hier werd opengedaan door een typische, gastvrije Nieuw-Zeelander (Tom) die ons deze keer niet alleen een leuke avond bezorgde, maar zelfs een tweepersoonsbed aanbood. Zalig om nog eens volledig uitgestrekt in een echt bed te kunnen slapen na 3 weken in een krappe auto!

De volgende dag trokken we naar enkele (gratis) hot springs en bezochten we de Huka Falls, een gigantische wildwaterval, waar 200.000 l water per seconde doorstroomt. Zou niet misstaan in een waterpretpark! Vervolgens reden we door richting Rotorua, waar we een kijkje namen bij The Green Lake en The Blue Lake. Als je het ons vraagt: niks speciaals aan. Aangezien er ook enkele vulkanische zwavelmeren zijn in Rotorua stinkt de hele stad naar zwavel (best te vergelijken met de geur van rotte eieren) dus na ons flitsbezoek aan de niet-spectaculaire meren reden we zo snel mogelijk door naar een aangenaam geurendere campplek!

Vrijdag gingen we, ondanks de afkeurende zuchten van échte Nieuw Zeelanders, naar Matamata, onder de Lord Of The Rings nerds ook wel gekend als Hobbiton! Jawel, we huppelden 2,5u lang rond in de voetsporen van Frodo en Gandalf, zagen 44 hobbit holen, dronken een hobbitpint in The Green Dragon en mogelijks hebben we ons zelfs even verkleed als hobbits...

Ondertussen had de zomer echt zijn intrede gedaan en dus reden we naar dé vakantiebestemming van elke Nieuw-Zeelander: Coromandel Peninsula. Vrijdagavond belandden we daar in Whangamata waar we werden meegesleurd naar een pub door twee hyperactieve oh oh cherso achtige meisjes ("We're getting matching tattoos tomorrow!") en omdat de avond nog niet marginaal genoeg was, bleek het daarenboven ook nog eens karaokenight te zijn in de plaatselijke pub. Moet kunnen!

Zaterdag vertoefden we aan hot water beach, waar volwassen mensen enthousiast putten graven op het strand om daarna te soppen in het hete water dat in de putten loopt. Alles behalve verfrissend bij deze zomerse temperaturen, maar gelukkig konden we afwisselend verkoeling zoeken in de zee. We wandelden ook tot aan Cathedral Cove, een van de bekendste rotsformaties gevormd door de krachten van de zee.

's Avonds trokken we richting Pauanui waar we uitgenodigd waren op een barbeque/houseparty door onze nieuwe vrienden uit Wellington en Taupo. Pintjes, leuke mensen en een top sfeer: ideale zomeravond! Ik (Liesbeth) vergat er wel mijn slaapzak waardoor de laatste 4 nachten in de auto een beetje aan de frisse kant waren, maar ondertussen werden mijn slaapzak en ik al herenigd in Auckland (die vriendelijke Nieuw - Zeelanders he!).

Tijdens onze laatste dagen in Nieuw -Zeeland maakten we het tot onze persoonlijke missie om zoveel mogelijk stranden in het Northland te bezoeken. Niet dat we een excuus nodig hebben, maar het was te warm om iets anders te doen. Zo passeerden onder andere de revue: Piha beach, omringd door gigantische rotsen; een idyllische camping middenin de duinen van Waipu; het parelwitte Rarawe beach en 90 miles beach. Genieten!
Ter afwisseling zochten we ook nog afkoeling in de Waipu grotten, waar duizenden gloeiwormen ons de weg wezen en reden we helemaal door naar Cape Reinga, het Noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland. We konden er genieten van een waar natuurspektakel, de Tasman Sea en de Pacific Ocean die, duidelijk van elkaar te onderscheiden, tegen elkaar opbotsen.

Op de terugweg naar onze laatste bestemming, Auckland, kwamen we per toeval ook nog de oudste boom in Nieuw-Zeeland tegen, een gigantische Kauri boom van wel 2000 jaar oud. Cool!

Time flies when you're having fun en zo kwamen we plots tot de vaststelling dat onze maand in Nieuw-Zeeland er al op zat.. Nadat we onze auto hadden bedankt voor bewezen diensten spendeerden we onze laatste avond aan de andere kant van de werel op de enigste manier die we konden bedenken: in de cinemazaal, genietend van The Hobbit II!

Groetjes,
Liesbeth en Lien