Isla Grande en Parati

13 januari 2014 - Internationale Luchthaven São Paulo Guarulhos, Brazilië

We lieten de drukke wegen van Rio achter ons en namen vervolgens de ferry naar een klein stukje paradijs. Ilha Grande, een eiland waar de natuur nog de bovenhand heeft, waar de elektriciteit er meer dan eens per dag de brui aan geeft, waar er geen wegen of auto's te vinden zijn en waar deze oase van rust enkel verstoord wordt door swingende sambabeats, snerpende cicaden en speelse sagui aapjes (de kleinste aapjes ter wereld). We verbleven er in een al even paradijselijke, cirkelvormige bamboehut, volledig omgeven door vensters. Alleen jammer dat er geen airco was en dat de drukkende hitte van de ons omringende jungle elke avond een leger van muggen aantrok..

We spendeerden onze dagen op Ilha Grande met luieren op het strand, een boottocht naar de blue lagoon en 2 andere idyllische eilandjes en een boottocht naar Lopes Mendes, een uitgestrekt surfersstrand waar we nog wat meer rondluierden. In de tussentijd aten we onze buikjes vol met acai (een soort ijssmoothie gemaakt van een tropische bes en meestal geserveerd met banaan en granola) en gingen we op jacht naar de lekkerste Caipirinha op het eiland. Good life :)

Onze laatste stop in Brazilië was Parati. Een zalig klein kustdorpje met een autovrij historisch centrum vol parelwitte huisjes en felgekleurde raamkozijnen! Op onze eerste dag gingen we kajakken met enkele anderen van ons hostel. Kajakken op open zee, in de vlakke middagzon, is toch wel iets anders dan kajakken op een riviertje in de Ardennen... Desalniettemin zeker een aanrader. We kajakten tot aan verlaten stranden, doorheen de mangrove en namen ten slotte een uitgebreid modderbad in een van de natuurlijke modderpoelen: top!

Parati bleek ook een echt watervallenparadijs te herbergen: een hele dag slieren, slingeren en duiken op en rond watervallen: oceade valt er in het niks bij! De rest van onze dagen spendeerden we op de stranden van Parati en het nabijgelegen Trinidade.

Oorspronkelijk gingen we ook nog enkele dagen in Sao Paulo rondslenteren, maar uiteindelijk zijn we rechtstreeks naar de luchthaven doorgereden (momenteel zitten we te wachten op onze vlucht richting Peru). Waarom we in Parati zijn blijven plakken is grotendeels te danken aan Pablo en zijn hostel, dat we bij deze benoemen als beste hostel dusver. Elke ochtend het meest uitgebreide ontbijtbuffet dat je je maar kan voorstellen, elke avond een zelfgemaakt avondmaal en een overvloed aan caipirinha's en de meest huiselijke, gastvrije sfeer die je je maar kan voorstellen. Top!

Veel liefs,
Liesbeth en Lien