Oi Brasil

31 december 2013 - Rio, Brazilië

Tijd voor Zuid-Amerika! Een reisje terug in de tijd, 16,5u vliegen, een 23ste december die 37 uur lang bleef duren en een allereerste jetlag brachten ons uiteindelijk tot in Rio! Eén van de grote voordelen van reizen is dat je overal ter wereld mensen kent en dus werden we in de luchthaven opgewacht door Bernardo, een 'carioca' die we hadden leren kennen in Cambodia en waar we bij kunnen logeren tot nieuwjaar. En tot dusver blijken hij en zijn twee beste vrienden (Bruno en Daniel) de ideale gastheren te zijn om de echte Braziliaanse levensstijl te ontdekken!

Zo brachten we onze eerste dag door met een bezoek aan Praia Ipanema en Praia Copacabana, mogelijks de twee bekendste stranden ter wereld. Daniel overtuigde ons ook om een 'easy walk' te ondernemen naar de top van pão de açucar (sugar loaf hill), waar we volgens hem beloond zouden worden met het mooiste uitzicht van Rio. Een gouden tip: als een Braziliaan zegt dat iets 'easy' is, zal je hem na 5 minuten wandelen (aka klimmen) vervloeken. Wanneer we dan uiteindelijk, kletsnat van het zweet, de top bereikten, bleek de toegang tot het hoogste punt afgesloten te zijn met de kerstdagen. Met andere woorden: we werden beloond met een prachtig zicht op.. bomen! Bon, zo hebben we tenminste nog eens wat aan onze conditie gewerkt.

Je zou het bijna vergeten bij deze tropische temperaturen, maar ondertussen was het weldegelijk kerstavond. Geheel in Braziliaanse stijl startte ons kerstdiner pas om 22u30 en was er eten genoeg voor 20 extra mensen. We werden de hele avond behandeld als 'part of the family' en zo kregen we zelfs kerstkadootjes. Joepie! Na onze pakjes geopend te hebben, reden we naar Lagoa Rodrigo de Freitas en genoten we van de kerstsfeer bij de twinkelende lichtjes van een 85m-grote kerstboom temidden van het meer. Aangezien Brazilianen echte nachtdieren zijn, gingen we daarna nog naar Bruno's huis waar we ons tegoed deden aan een tweede kerstdiner (het was toen ongeveer 4u 's nachts)..

Op kerstdag reden we naar Mirante Dona Marta, waar we genoten van een panoramisch zicht op Rio. Helaas bleek Cristo Redentor een verjaardagskater te hebben en hield hij zich schuil achter de wolken. Na een uurtje genieten van het uitzicht werd ons geduld toch nog beloond en kwam de jarige Jezus uiteindelijk tevoorschijn tussen de wolken.

Later op de dag brachten we opnieuw een bezoek aan pão de açucar. Deze keer opteerden we voor de echte easy way en namen we de kabelbaan naar de top van de heuvel, waar het zalig genieten was van een prachtige zonsondergang over Rio de Janeiro.
Iedereen is hier ongelooflijk sociaal en zo kwam het dat we aan de praat raakten met een man die ook van het uitzicht aan het genieten was en die toeristengids bleek te zijn. Volledig in de kerststemming besloten we na een tijdje babbelen om hem te vergezellen naar een van de favela's, waar hij zich plots verkleedde als kerstman en chocolade begon uit te delen aan de vele enthousiaste kinderen op straat. Beetje random, maar wel een zalige ervaring!

's Avonds maakten we voor het eerst kennis met de echte Braziliaanse keuken (restaurant Sokana) en die stelde niet teleur. Een uitgebreide portie carne seca, aipim, picanha en fritas zorgden ervoor dat de Vietnamese cuisine al snel plaats moest maken voor de Braziliaanse als onze nieuwe favoriet. Een kerstdag om niet snel te vergeten!